Det värsta.


Vi cyklar på vackra hallandsåsen. Hela dan före körde vi 18 mil så alla är lite slitna. En del har skippat dag 2; förkylningar och magsjuka är anledningar väl värda att ta de lugnt för. Dag 2 är det backträning och då kan man tänka sig mest uppförs, men faktum är att detta innebär minst lika mycket nedförs. Efter att kämpat oss upp för en riktigt lång brant uppför, börjar det äntligen gå nedför. Mina händer är något svaga efter långturen dagen innan men jag tänker att inget kan vara så jobbigt att jag inte orkar. Vi glider ner förbi en golfbana, hur fint som helst. Man bromsar sig ner på den smala vägen. Efter den blir det plötsligt ännu smalare och ännu mycket brantare och jag tvingas bromsa så hårt att det nu börjar ta slut på krafter. Efter en sväng till vänster sluttar det om möjligt ännu mer, jag orkar snart inte bromsa mer, närmar cyklisten framför i full fart och blir sjukt rädd. Det som händer nu går på två sekunder: händerna strejkar plötsligt, jag skriker ut en varning, försöker se en snabb lösning och ser en garageinfart. Hinner aldrig komma ner lägre än 30 km/h och kör rakt in i en garagevägg. Själva smällen minns jag inte, men precis efter droppar det stora droppar blod från mitt ansikte och min hand och arm gör så ont att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Hjälmen som tog största smällen är totalpaj och cykeln likaså. 

Efter ambulans till sjukhus där jag plåstras om och röntgas konstateras det jag brutit ena benet i armen, tydligen i flera bitar. Detta suger mer än jag kan beskriva. Jag är dock väldigt glad att inget värre hände, om jag ej haft hjälm hade jag knappt levt nu känns det som. 


Jag är blå över hela kroppen, men det är inte det som är värst. Värst är den där känslan jag hade precis innan kraschen. Tappad kontroll, tappad ork, brant brant och inget slut på det branta. Det kommer jaga mig ett bra tag framöver.


Som en liten parentes på detta blev jag matförgiftad av något på gårdbys café i lördags och har alltså inte fått behålla något på hela helgen. :S 

Ta hand om er därute! 
/L 
- Min Hälsa -, - Personligt - | |
Upp